A typical Camera Interface would support at least a parallel interface although these days many camera interfaces are beginning to support the MIPI CSI interface.
The camera interface's parallel interface consists of the following lines :-
8 to 12 bits parallel data line
These are parallel data lines that carry pixel data. The data transmitted on these lines change with every Pixel Clock (PCLK).
Horizontal Sync (HSYNC)
This is a special signal that goes from the camera sensor or ISP to the camera interface. An HSYNC indicates that one line of the frame is transmitted.
Vertical Sync (VSYNC)
This signal is transmitted after the entire frame is transferred. This signal is often a way to indicate that one entire frame is transmitted.
Pixel Clock (PCLK)
This is the pixel clock and it would change on every pixel.
NOTE: The above lines are all treated as input lines to the Camera Interface hardware.
Example
Let us suppose that a sensor is transmitting a VGA frame 640x480. The video frame is of a format RGB888. Let's assume that we have a camera sensor transmitting 8 bits per pixel clock (PCLK). This means to transfer one pixel of data, 3 PCLKs would be required. The HSYNC would be fired by the sensor after every 640 x 3, 1920 PCLKs. A VSYNC would be fired by the sensor after the entire frame is transmitted i.e. after 1920x480, 921600 PCLKs.
센서가 VGA 프레임 640x480을 전송한다고 가정 해 봅시다. 비디오 프레임은 RGB888 형식입니다. 우리가 픽셀 클록 (PCLK) 당 8 비트(0~255)를 전송하는 카메라 센서를 가지고 있다고 가정 해 봅시다. 이것은 한 픽셀의 데이터를 전송하는 것을 의미하며, 3 개의 PCLK(R, G, B 세가지 색을 모두 전달할 경우?)가 필요합니다. HSYNC는 640 x 3, 1920 PCLK마다 센서에 의해 발사됩니다. VSYNC는 전체 프레임이 전송 된 후 즉 1920x480, 921600 PCLK 이후에 센서에 의해 시작됩니다.
The camera interface's hardware block (that could be a part of any SOC) would constantly monitor the above lines to see if the sensor has transmitted anything. A typical camera interface would come with some internal buffering and would also have an associated DMA to transfer the image to the destination memory. The buffer would capture the incoming pixels to temporarily buffer them, and using the DMA the pixels would be transferred (probably line by line) through multiple burst DMA transfers to a destination address in the memory (pre programmed by the camera interface driver programmer). The camera interface's programmer interface might also give a facility of issuing hardware interrupts upon the receipt of the HSYNC, VSYNC signals to the host micro-controller. This could serve as a useful trigger for DMA reprogramming if required.
카메라 인터페이스의 하드웨어 블록 (SOC의 일부일 수 있음)은 센서가 아무 것도 전송하지 않았는지 확인하기 위해 위의 라인을 지속적으로 모니터링합니다. 전형적인 카메라 인터페이스는 약간의 내부 버퍼링을 가지며 이미지를 대상 메모리로 전송하는 관련 DMA를 갖습니다. 버퍼는 들어오는 픽셀을 캡처하여 일시적으로 버퍼에 저장하고, DMA를 사용하면 메모리의 대상 주소 (카메라 인터페이스 드라이버 프로그래머가 사전 프로그래밍 한)로 다중 버스트 DMA 전송을 통해 픽셀이 전송됩니다. 카메라 인터페이스의 프로그래머 인터페이스는 호스트 마이크로 컨트롤러에 대한 HSYNC, VSYNC 신호 수신시 하드웨어 인터럽트를 발행하는 기능을 제공 할 수도 있습니다. 필요할 경우 DMA 재 프로그래밍을위한 유용한 트리거 역할을 할 수 있습니다.
카메라에서의 PLL
pclk 이 기본으로 Data 라인까지 정상적이라면 PLL 이 Lock 된다.
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